Războiul Transportatorilor: Ridesharing vs Taxi

Se anunță vremuri grele pentru taximetriștii old-school după ce conflictul dintre transportatori s-a terminat cu victoria platformelor de ridesharing – Uber, Bolt, Clever -, care vor fi legalizate după multe lupte și presiuni din partea taberei adverse.

Ridesharing-ul, după cum sugerează și termenul în sine, are loc atunci când un șofer transportă – cu sau fără perceperea unei taxe -, și alte persoane pe traseul cursei sale. Acest fenomen a fost adus în România de apariția și popularizarea aplicațiilor Uber, Bolt (fostul Taxify) și Clever. Cu ajutorul acestora, chemarea unei mașini care să ne ducă la destinația dorită a devenit o sarcină mai rapidă și, totodată, mai ușoară, comparativ cu serviciile tradiționale de taxi.

Sursă: Uber, Bolt, Clever

Pașii chemării unei mașini cu ajutorul Uber, Bolt sau Clever:

  1. Downloadezi aplicația pe smartphone
  2. Introduci destinația
  3. Ți se arată costul cursei și în câte minute vei ajunge la destinație
  4. Alegi metoda de plată (card, cash, etc.)
  5. Confirmi cursa și ți se afișează în cât timp va ajunge șoferul

Simplu și eficient. Mai bine decât să asculți muzică de lift în timp ce call-center-ul te pune în așteptare, nu?

Uber, viitorul taxiurilor tradiționale

Uber și aplicațiile de genul său sunt următorul nivel în materie de transport urban și nu numai. Aplicația există în peste 700 de orașe din toată lumea și are rolul de a face legătura dintre șoferi și clienți. Cine sunt șoferii? Oameni de rând care au îndeplinit condițiile de înregistrare în rețeaua de conducători auto a Uber. Printre aceste condiții de înregistrare se numără: permisul de conducere (valabil de minim un an), cazierul fără antecedente penale și deținerea unei mașini cu patru portiere, aer condiționat și fără daune vizibile.

Compania Uber își dorește să reducă folosirea mașinilor proprii, astfel ajutând la decongestionarea traficului și, în același timp, la reducerea poluării. Obiectivul firmei este ca o mașină să ajungă la un client în maxim 1-2 minute de la apel, conform Nicoletei Schroeder, general manager al Uber România.

Analizând de mai aproape, această platformă nu eficientizează doar transportul, ci și ajută oamenii – chiar și pe cei marginalizați -, să își câștige independența. Haideți să aruncăm o privire la următorul video în care apar șoferi Uber din toate colțurile lumii:

De asemenea, merită menționat mesajul pe care un șofer surd afiliat Uber UK l-a afișat în mașina sa:

Onur, șofer Uber Marea Britanie

Salut! Sunt Onur. Bun venit în Uber-ul meu : )

Puteți folosi cablul AUX pentru a vă pune propria muzică  – dacă aveți orice cu un bass puternic voi putea să mă distrez și eu. Vă mulțumesc și să aveți o zi bună!”

Revolta taximetriștilor

Odată cu introducerea platformelor de ridesharing în România, taximetriștii și-au văzut câștigurile scăzând de la un an la altul. De ce? Pentru că aceste platforme sunt mult mai intuitive, mai eficiente, și, haideți să o spunem, mai în pas cu tehnologia din ziua de astăzi.

Nu e doar vina celor de la Uber, Bolt sau Clever că oamenii nu mai folosesc taxiul tradițional. Taximetriștii și-au câștigat o reputație proastă prin faptul că de multe ori îi vedem cu mașini murdare, cu aparatul de taxat nepornit cerând cât vor ei și să nu uităm de cazurile în care aceștia umblă la dispozitivul de taxat pentru a umfla artificial prețul curselor. Acestea sunt doar câteva pete din istoria șoferilor de taxi, dar când îi vedem organizându-se ca într-o grupare mafiotă și bătând fără milă o altă ființă umană, chiar cred că nu îi vom înlocui la prima ocazie?

E de înțeles că unii șoferi sunt cu bâta de baseball la purtător. În fond, cine știe cine urcă pe bancheta din spate!? Dar să chemi toată branșa pentru a bate, într-un mod rușinos, un tânăr de 19 ani e revoltător. Nu spun că toți taximetriștii sunt la fel, dar pur și simplu acest tip de oameni își au locul în spatele gratiilor, nu la volanul unei mașini fiind responsabili viețile unor oameni.

Taximetriștii câștigă teren

Încă din primele luni ale anului 2019, șoferii de taxi au organizat proteste împotriva platformelor de ridesharing. Aceștia s-au revoltat pe motivul că șoferii Uber, Bolt și Clever nu plătesc autorizații și licențe, nu plătesc TVA pe comisionul de 25% încasat pe activitatea din România, nu plătesc impozit pe profit de 10% pe profiturile rezultate din încasarea comisioanelor și nu achită RCA de transportator, ci ”pe persoană fizică”, de patru ori mai mic.

În urma protestelor, guvernul a decis să dea o ordonanță de urgență care să le permită polițiștilor să amendeze șoferii care efectuează transport public de persoane contra cost. Amenzile ajung până la 5000 de lei. Practic, ridesharing-ul a trecut în totală ilegalitate, doar că platformele de tipul Uber nu pot fi închise, acestea funcționând la nivel mondial.

Pe 16 mai, noile reglementări au intrat în vigoare, iar repercursiunile nu au încetat să apară. Șoferii de pe platformele de ridesharing au fost descurajați, 25% dintre ei încetând să mai activeze încă din prima zi de la aplicarea OUG. Astfel, timpul mediu de așteptare pentru o mașină a crescut la aproape zece minute. Desigur, și costul unei curse a crescut incredibil de mult – chiar de trei ori în unele cazuri.

Răspunsul platformelor de ridesharing

Uber, Bolt și Clever au format Coaliția pentru Economia Digitală, iar președintele acesteia a cerut autorităților reglementarea cât mai rapidă a serviciilor de ridesharing.

Am ajuns într-o situație în care suntem cumva fără ieșire. De joia trecută de când au intrat în vigoare modificările la legea taximetriei trăim un haos pe străzi și în trafic. Este efectul direct al lipsei de reglementare, efectul unui haos creat în această piață de transport și în urma unor promisiuni nerespectate în repetate rânduri. Le cerem reglementarea.

– într-un interviu pentru România TV

Lipsă de reglementare și promisiuni nerespectate. Corect spus, dar, din păcate, aceste lucruri sunt la ordinea zilei în România. Haideți să revedem promisiunile autorităților și să ne dăm seama încă o dată de incompetența guvernului actual:

Sursă: Agerpres

”Vă confirm că în maxim două – trei săptămâni, aşa cum evaluăm, vom avea şi un act normativ care să reglementeze activitatea de ridesharing”. Da, asta spunea Daniel Suciu la sfârșitul lunii martie 2019 și iată că nici după aproape 8 săptămâni de la declarația acestuia nu există un astfel de act. În schimb, guvernul a promulgat un OUG împotriva serviciilor de ridesharing. Astfel, până ce actul normativ va sosi, șoferii Uber și a celorlaltor platforme sunt nevoiți să plătească amenzi și le sunt luate plăcuțele de înmatriculare.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a venit cu un sfat pentru cei amendați pentru ridesharing:

Sursă: Agerpres

Sigur că da. Ar putea merge foarte ușor în instanță, doar că unii șoferi ar trebui să ceară împrumut pentru a plăti costurile procesului după o amendă de 5000 de lei pentru ridesharing. În plus, de ce mai dați amendă dacă șoferul păgubit va câștiga în instanță? Sau doar vreți să îi puneți pe drumuri pe oameni în timp ce mai câștigă și Ministerul Justiției din cheltuielile pe procese?

Sursă: Agerpres

Spuneți că OUG ”vine să combată pirateria” și că Uber ”nu sunt pirați”. Atunci de ce amendați șoferii Uber pe baza acestei OUG?

Sursă: Continuam.ro

Uber, Bolt și Clever au inițiat chiar și o petiție, intitulată #continuam, pentru a determina autoritățile să legalizeze ridesharing-ul cât mai rapid. Peste 350.000 de persoane au semnat petiția și acest lucru a avut efect.

Pe 23 mai, s-a ajuns într-un final la o înțelegere între Ministerul Transporturilor și platformele de ridesharing.

Am avut astăzi o nouă întâlnire la Ministerul Transporturilor cu grupul de lucru pentru reglementarea serviciilor ridesharing. Guvernul a promis că va pune în dezbatere publică astăzi un proiect de OUG în acest sens. Am ajuns la un consens privind o parte din propunerile pe care le-am făcut.

Cătălin Codreanu, președinte CED

Câteva din noile condiții pentru ridesharing

  • Șoferii trebuie să aibă minim 21 de ani, să fie atestați profesional de Autoritatea Rutieră Română, să dețină permis de categoria B de cel puțin 2 ani, să aibă cazier judiciar pentru anumite infracțiuni, să fie apți din punct de vedere medical și psihologic, să nu fi fost implicați în accidente grave (din culpa lor) și să nu fi avut permisul suspendat din cauza consumului de băuturi alcoolice sau de droguri
  • Toate aplicațiile de transport alternativ trebuie să fie autorizate de către Ministerul Comunicațiilor și să achite o taxă anuală
  • Autoturismele care desfășoară transport alternativ trebuie autorizate de către Autoritatea Rutieră Română (ARR) și să respecte standarde de vechime
  • Toți șoferii afiliați platformelor de ridesharing vor trebui să folosească un ecuson cu numărul de înmatriculare și denumirea platformei la care sunt afiliați

Uber vs Taxi: momente amuzante

Războiul transportatorilor nu s-a rezumat doar la chestiuni politice și reglementări, ci a avut și momente care sigur îți vor stârni măcar un zâmbet.

Acestui șofer i s-au confiscat plăcuțele de înmatriculare datorită practicării ridesharing-ului, însă, aparent, cei de la Uber i-au dat o mașină nouă ”de schimb” , dar și un set întreg de îmbrăcăminte ”numai de firmă”.

Sursă: Clubul Taximetristilor

Trupa White Mahala a scos o piesă pe care a intitulat-o ”Imnul Taximetristului”, implicându-se ”pro-pasiv” în războiul transportatorilor.

Sursă: White Mahala

Surse informații: Adevărul, ZF, Libertatea, Digi24 (1), Digi24 (2), Digi24 (3), Digi24 (4), Startup Cafe

Featured image: Image composite by Claudiu Pop / Surse componente: Chicago Tribune, Hiveminer, Wikipedia, PSD graphics, 123RF

One thought on “Războiul Transportatorilor: Ridesharing vs Taxi

  1. Foarte interesant si informativ articolul! Sunt convins ca firmele de taximetrie se vor desfiinta intr-un an-doi si vom folosi exclusiv serviciile de ridesharing. Sa fim cinstiti, sunt mai eficiente, mai personalizabile, mai moderne, etc.

    E timpul pentru un upgrade si in aceasta industrie.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s